Monterey & San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Angela & Robert Jan - WaarBenJij.nu Monterey & San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Angela & Robert Jan - WaarBenJij.nu

Monterey & San Francisco

Door: RJ

Blijf op de hoogte en volg Angela & Robert Jan

01 Oktober 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Woensdag 28 september
Na opgestart te zijn in ons schattige hotelletje in Monterey, gaan we naar het Monterey Bay Aquarium. Volgens diverse reisgidsen is dit een erg mooi aquarium en dat klopt ook! Verschillende aquaria, waaronder een paar erg grote, geven een mooi inkijkje in de onderwaterwereld van de Pacific en de baai van Monterey. Naast de haaien en de enorme tonijnen zijn ook de scholen sardines en ansjovis indrukwekkend. Grote zwermen zilverkleurige vissen die continu in een rondje zwemmen. En uiteraard hebben we ook Nemo gespot en Dory gevonden!

Na het aquarium in de auto gestapt richting San Francisco. Eerste stop: twee blokken verderop, voor een footlong sandwich bij de Subway. Vervolgens onderweg en via een laatste stuk (mistige) Highway 1 en Santa Cruz naar Silicon Valley. In dit gebied zijn veel grote technologiebedrijven gevestigd en zijn we langs de hoofdkantoren van Apple, Google, LinkedIn en Facebook geweest. Best leuk om een keer te zien. Vooral grappig dat veel mensen op de Apple-campus met een MacBook onder hun arm lopen (en er toch ook wel IT-erachtig uitzien) en dat Google en Facebook op hun campus fietsen in de 'clubkleuren' hebben.

Daarna het laatste stukje naar San Francisco. Erg druk onderweg, tijdens spitsuur de stad in... Vanaf de rand van de stad begint het ook weer erg bewolkt te worden, hoge gebouwen zijn niet meer helemaal te zien. Uiteindelijk komen we downtown San Francisco bij ons hotel aan. Goed gelegen, maar wel wat shabby. Na een gezond (hamburger)menu bij Jack in the Box zoeken we al vrij snel ons bed op, zijn het aardig zat.

Donderdag 29 september
Vandaag beginnen we met een ontbijtje bij de Starbucks. Later die dag horen we dat er maar liefst 96 Starbucks in San Francisco zijn gevestigd...!! En maar 23 benzinestations.. Na het ontbijt scoren we onze kaartjes voor de hop on-hop off bus om zo de stad eens goed te ontdekken. Het is nog steeds erg bewolkt en koud! Er staat ook een stevig windje. Al met al niet ideaal omdat we geen jassen hebben meegenomen. Toch stoer bovenin in het open gedeelte van de bus gaan zitten om alles goed te zien. Tijdens de rit vertelt een gids in de bus allerlei fun facts over de stad en de plekken en gebouwen waar we langs rijden. Daarnaast maken ze ook vrij veel flauwe grappen. De ergste, terwijl we langs een groot gebouw met veel ramen rijden..: de helft van dit gebouw wordt door Microsoft gehuurd. Het is vrij onopvallend, er staan nergens bordjes met het logo bijvoorbeeld, maar je kunt het zien omdat het gebouw zoveel 'windows' heeft. Dus....

Onze eerste stop is het ferry building. In dit oude havengebouw zit tegenwoordig een soort foodmarket, erg leuk en het meeste ziet er ook lekker uit. Buiten het gebouw is een farmersmarket en hebben we mooi uitzicht op de Bay Bridge. Dit deel van de stad begint inmiddels voorzichtig wat minder bewolkt te worden. We pakken de bus naar onze volgende stop: Pier 39 en de Fisherman's Warf. Pier 39 is een erg toeristische en leuk aangeklede pier met allerlei restaurantjes en winkeltjes. Aan het einde van de pier ligt een zeeleeuwenkolonie en hebben we uitzicht op de in wolken gehulde Golden Gate Bridge. We hopen dat de wolken later vanmiddag wat wegtrekken zodat we de brug wel in z'n geheel kunnen zien. De Warf bestaat ook uit allerlei eettentjes en winkeltjes. Na hier even doorheen te hebben gelopen komen we langs een bakkertje waar we lunchen met een heerlijke kop warme thee. Ondanks de zon, die zich steeds vaker laat zien, is het nog steeds vrij koud.

Vanaf het bakkertje lopen we (vrij steil heuvel op) richting Lombard Street, het meest bochtige straatje ter wereld. Een eenrichtingsweg slingert in acht scherpe bochten van een heuvel af, tussen de mooi aangelegde perkjes door. Daarna lopen we terug richting een bus-stop, waar we de bus richting de Golden Gate Bridge pakken. Hoe dichter we bij de brug komen, hoe harder het begint te waaien en hoe kouder het wordt. Wat wel heel gaaf is, is dat de wolken bij de brug inmiddels ook wegtrekken en de brug volledig zichtbaar wordt met een mooi zonnetje erop. Bij de brug aangekomen genieten we even van het uitzicht op het enorme bouwwerk. Daarna lopen we de brug een stuk op. Allemachtig, wat is dat ding hoog. We hebben allebei toch wat last van zwabberende beentjes, maar genieten wel van het indrukwekkende gevaarte en het mooie zicht op de skyline van de stad en de naastgelegen baai waar Alcatraz in ligt.

We hoppen weer op de bus en rijden via een mooie buurt en een groot park naar een wijk met allemaal Victoriaanse huizen. Hier stoppen we om een kijkje te nemen bij de Painted Ladies, zes mooie huisjes uit de openingsscène van de serie Full House. Jammer dat het park dat ervoor ligt net toevallig helemaal op de schop gaat, maar dat mocht de pret niet drukken. Vervolgens een warme choco met slagroom gescoord om weer een beetje op temperatuur te komen, want het blijft koud. Dan het laatste stuk met de bus, terug naar Union Square. Een mooie rit, maar nu de zon ondergaat zitten we toch echt te verkleumen in het open gedeelte. Daarom zoeken we een H&M op om wat dingen aan te schaffen die ons morgen hopelijk wel warm gaan houden: twee mutsen, twee sjaals en twee paar handschoenen. Na snel wat te hebben gegeten zijn we blij als we ons in onze hotelkamer weer warm kunnen douchen en lekker naar bed gaan.

Vrijdag 30 september
Gewapend met onze aanwinsten van gisteravond beginnen we de dag met een ontbijtje op Union Square. Daarna lopen we naar een halte van de cable car om zo richting Pier 33 te gaan waar onze trip naar Alcatraz begint. Die cable car schiet alleen niet zo op.. Het duurt nogal lang en ze zitten allemaal al vol als ze langs onze halte komen. Daarom besluiten we met de taxi te gaan en later vandaag nog een poging voor de cable car te wagen. We komen mooi op tijd aan en boarden de boot naar The Rock, de bijnaam van het eiland waar de gevangenis Alcatraz zich bevindt. Het is vandaag een stuk minder bewolkt dan gisteren en daardoor ook wat minder koud. Het windje blijft nog wel fris, zeker op het water.

Bij Alcatraz aangekomen gaan we van de boot af en verkennen we het eiland. Bij de cellblocks doen we een audiotour (in het Nederlands zelfs), die van alles vertelt over hoe alles vroeger werkte in de zwaarst beveiligde gevangenis van de USA. Indrukwekkend om allemaal te zien en te horen. Buiten de cellblocks hebben we nog een mooi uitzicht op de stad en de Golden Gate Bridge. Daarna vertrekken we weer richting het vasteland en wandelen we weer richting de Fisherman's Warf voor een lunch. RJ scoort een broodje krab en garnaal, die bij het oversteken van de straat naar een paar bankjes toe bijna uit zijn hand wordt gegrist door een brutale zeemeeuw die ineens over z'n schouder naar beneden duikt. Enige buit voor de meeuw is het plastic vorkje en een stukje citroen.

Na de lunch wandelen we richting het startpunt van de cable cars, waar we bijna anderhalf uur hebben gewacht totdat we aan de beurt waren. Dat was wel erg lang.. Gelukkig werd onze wachttijd een stuk aangenamer doordat we aan de praat raakten met een paar Amerikanen. Ze komen uit Salt Lake City en zijn voor een highschool American Football wedstrijd van een van hun zoons naar San Francisco gekomen. Hebben ze meteen maar wat leuke dingen omheen gepland, zoals een bezoekje aan een honkbalwedstrijd van de San Francisco Giants tegen de Los Angeles Dodgers (waar ze fan van zijn) vanavond. We praten gezellig met ze over vanalles. Van de verschillende sporten in Amerika en Nederland tot de aankomende verkiezingen en een bezoek van twee van de vier aan Nederland, jaren geleden. Hierdoor gaat de tijd een stuk sneller en uiteindelijk staan we vooraan in de rij en mogen we als eerst een mooi plekje uitzoeken op de cable car. We gaan aan de voorkant zitten. Althans, RJ staat op de side step. Het is een mooie rit naar het eindpunt, vlakbij Union Square. De stad is erg heuvelachtig en heeft veel steil stijgende en dalende wegen, wat een mooi beeld geeft vanaf de cable car. Uiteindelijk zeker het wachten waard! Bij het eindpunt geven we de vier Amerikanen een hand en wensen we elkaar over en weer een fijne dag en goede reis. Na ons avondeten (een goede Amerikaanse pizza) weer terug naar ons hotel om onze spullen weer bij elkaar te rapen voor onze trip van morgen. Dan door naar Yosemite!

• 01 Oktober 2016 - 08:17

Ingrid:

Weer een mooi verhaal om te lezen! Wat maken jullie geweldige dingen mee zeg.

Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie vakantie.

Slaap lekker en alvast een goede reis voor morgen!

• 01 Oktober 2016 - 12:02

Aart En Rita:

Mooi verhaal weer. Welterusten.

• 01 Oktober 2016 - 13:52

Jan En Suzanne:

Jullie durven wel zeg, doodleuk naar Alcatraz gaan terwijl je nog een bekeuring open hebt staan voor 'parked facing wrong direction'. ;-)

We wensen jullie weer een mooie dag deze zaterdag, een goede reis en mooie indrukken in het National Park Yosemite.

Groetjes van ons, Jan, Suzanne en Marlies

• 10 Oktober 2016 - 10:43

Lianne:

Mooi verhaal weer! Bekende en leuke foto's! Ik liep beetje achter met de verhalen ben nu even aan t bijlezen